3.6.2012

Energiavaraaja vesitakalle ja aurinkokeräimille

Paikka lämpöenergiavaraajalle autotallin kellarissa
Sain tällä viikolla viimein lämminvesivaraajien kytkentäkaavioita LVI-suunnittelijalta. Samaan aikaan alkoi työmaalla myös hahmottua autotallin kellari, johon lämpöenergian varastointia on tarkoitus keskittää.

Suunnitelmissa oli esitetty kaiken kaikkiaan kolme (!) lämminvesivaraajaa, joille oli kullekin määritelty oma tehtävänsä:


  • Autotallin kellariin sijoitettu 1500-litrainen AKVA SOLAR, jossa lämpötila on 10-70 astetta
  • Autotallin kellariin sijoitettu 1500-litrainen AKVA SOLAR, jossa lämpötila on 30-90 astetta
  • Päärakennuksen tekniseen tilaan sijoitettu 500-litrainen AKVAir Smart, jossa lämpötila on 60-100 astetta


Ajatuksena on, että ensimmäinen varaaja varastoi autotallin seinään asennettujen aurinkokeräinten tuottamaa energiaa. Se voi ottaa vastaan hyvinkin alhaisia lämpötiloja, jolloin aurinkoenergiasta saadaan maksimaalinen hyöty. Toinen varaaja varastoi päärakennuksessa sijaitsevan vesitakan tuottamaa lämpöenergiaa, joka tuodaan autotallille eristetyssä kaukolämpöputkessa. Kumpikin näistä varaajista esilämmittää vettä lämpimän käyttöveden ja vesikiertoisen lämmönjaon tarpeisiin.

Päärakennuksen varaaja kuumentaa käyttöveden vaadittuihin lämpötiloihin. Vesitakka ja poistoilmalämpöpumppu lämmittävät varaajaa, joten sähkövastuksia ei välttämättä tarvita jatkuvasti.

Suunnitelmat luettuani ryhdyin miettimään kahta erillistä varaajaa autotallin kellarissa. Mitä jos ne yhdistäisi yhdeksi kookkaammaksi?

Akvatermin suuremmissa malleissa varaajien korkeus muodostuu haasteeksi. Ne mahtuisivat pystyssä kellariin, mutta oviaukon kohdalla varaajia pitää kallistaa. Pelkään, että ne kiilautuvat tämän jälkeen lattian ja katon väliin.

Mallistossa on yksi vaihtoehto, joka saattaisi ratkaista ongelman. 2400-litrainen AKVANTTI-ovaalivaraaja on vain 2160 mm korkea ja ovaalimaisen muodon ansiosta sen saisi oviaukostakin helpommin sisään. Sekään ei ole täydellinen, sillä kierukkapaikkoja on liian vähän.

Ehkäpä täytyy ottaa suoraan yhteyttä Akvatermiin, jotta asia saadaan ratkaistua.


Autotallin kellaria ja sinne sijoittuvia toimintoja on aiemmin käsitelty tämän blogin kirjoituksissa:



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti