Autotallin tuulensuojalevytyksen asennus on alkanut |
Levyjen asennus käynnistyi toissapäivänä, enkä ole sen jälkeen ehtinyt työmaalle dokumentoimaan tämän hetken tilannetta. Jo asennuksen käynnistyttyä huomio kiinnittyi levyjen vaakasaumaan, joka syntyy vääjäämättä korkeaan rakennukseen.
Pystysaumat on helpompi tiivistää, sillä ne puristetaan ulkoverhouksen koolauksella runkotolppiin. Vaakasaumat sen sijaan jäävät monesti vähälle huomiolle. Ei kuitenkaan meillä.
Tarkastin Suomen Kuitulevy Oy:n ohjeistuksen ja siinä todetaan: "Tuulensuojalevysaumat tiivistetään pystysaumoista koolausrimalla. Vaakasaumoihin voidaan käyttää esim. rakentajan kovalevyä (3 mm) tai tarkoitukseen soveltuvaa teippiä esim. Tescon nro 1 (www.tiivistalo.fi) . On tärkeää, että levy kiinnitetään kauttaaltaan runkoon, jotta saumat saadaan tiiviiksi."
Runkoleijonan karheaan ja huokoiseen pintaan ei oikein mikään meinaa tarttua ja suhtaudun siksi hyvin skeptisesti tuulessa lepattaviin teipinriekaleisiin. Kovalevy tuntuu hyvältä idealta, sillä se jättää ulkoverhouksen alle mukavasti tuuletusrakoa.
Asennamme tuulensuojalevytyksen sisäpuolelle, runkotolppien väliin, laudanpätkät vaakatasoon. Ulkopuolelle tullaan myöhemmin kiinnittämään kovalevysuikaleet, joilla vaakasauma saadaan puristettua tiiviisti takana olevaan lautaan.
Tuulensuojalevytyksen tiiveys on ensimmäinen toimenpide, jolla voidaan vaikuttaa ulkovaipan ilmanpitävyyteen. Autotallia käytetään vielä harjoittelukappaleena, mutta passiivitalokriteerit täyttävässä päärakennuksessa ei ole varaa virheisiin. Jos kovalevyratkaisu vaikuttaa hyvältä, käytämme sitä myös päärakennuksessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti