8.12.2012

Paperisen ilmansulun tiiveys

Päärakennuksen seiniin ruiskutettu selluvilla on saanut kuivua rauhassa ilman ilmansulkupaperia, mutta autotallissa seinien ilmansulun asennus on alkanut. Ilmansulkupaperin saa asentaa vielä osin kostean eristeen päällekin, mutta me olemme halunneet kuivattaa rakenteita avoimina.

Puukuitueristeen ruiskutti Suomen Selluvilla-Eriste Oy ja ilmansulkuna käytetään saman valmistajan Ilmari-ilmansulkupaperia ja -teippiä. Seinien selluvillaeriste ruiskutettiin kostutettuna pystyrungon palkkien väliin. Valmistajan mukaan rakenteen voi sulkea jo viikon kuluttua eristyksestä, mikäli eriste on pintakuiva. Kuivuminen jatkuu, sillä ilmansulkupaperi ei estä vesihöyryn siirtymistä rakenteessa.

Samanlaista käytäntöä suosittaa myös Ekovilla, jonka levyeristeitä olemme käyttäneet laajasti päärakennuksessa, autotallissa ja saunassa: "Kun eriste on kuivunut 1/3 matkalta, voidaan ilmansulku asentaa ja levytys suorittaa". Meillä rakenteet ehtivät olla auki toista kuukautta ja eriste on toivottavasti kuivunut jo kauttaaltaan.

Ilmansulkupaperin leveys on 1300 mm ja - runkotolppien välin ollessa 600 mm - paperikaistaleet saa juuri ja juuri limitettyä. Saumat teipataan tiiviiksi ja teippi hierretään kunnolla kiinni paperiin. Teipin liima ei tunnu toimivan viileässä erityisen hyvin ja parhaan tuloksen sai aikaan, kun piti rullaa takin alla lämpiämässä teippausten lomassa. Teipit saattavat jonain päivänä pettää ja siksi limitetyt saumat on syytä puristaa mekaanisesti yhteen esimerkiksi sisäverhouksen koolauksella tai levytyksellä.

Autotallin ilmansulun haasteena on se, että lattiavalu tehtiin ennen mitään runkorakenteita. Näin ollen ilmansulkupaperia ei pystytty limittämään valun alle, mikä olisi ihanteellisin ratkaisu. Paperi pitää tämän vuoksi liittää tiiviisti lattiavaluun elastisella massalla.

Ilmansulku pyritään pitämään mahdollisimman ehjänä ja tämän vuoksi paperin sisäpuolelle tulee autotallissa 22+22-millinen ristiinkoolaus. Sähköasennukset tehdään tämän koolauksen lomaan ja niiden jälkeen tämä 44-millinen asennustila ruiskutetaan vielä täyteen selluvillaa. Sisäverhous toteutetaan kipsilevyillä.

Autotallin ilmansulkupaperi, jonka saumat on teipattu

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti